כמה זמן ניתן לשמור מזון במקרר?

תוכן עניינים

נטע אברהמי, עורכת תוכן ראשית.

חשוב לדעת כמה זמן בדיוק ניתן לשמור כל סוג מזון במקרר כדי לפני שהוא מתקלקל. במאמר זה נסקור את זמני השמירה המומלצים לסוגי מזון שונים, כגון חלב ומוצרי חלב, בשר, עוף, דגים, ירקות, פירות, ביצים, ואפילו שאריות 🙂 סקירה זו תסייע לכם לארגן את המזון במקרר בצורה אופטימלית על מנת לשמור על טריותו לאורך זמן.

חלב ומוצרי חלב 

חלב ומוצרי חלב הם בין המזונות הנפוצים במקרר הביתי. החלב עצמו ניתן לשמירה של עד שבועיים מיום הייצור המופיע על האריזה. חשוב לבדוק את תאריך התפוגה בטרם צריכת החלב. גבינות קשות כמו גבינת צאן או פרמזן ניתן לשמור במקרר ארוזות עד חודש-חודשיים. גבינות רכות יותר כמו קוטג' או מוצרלה מומלץ לצרוך תוך שבוע עד שבועיים מיום פתיחת האריזה. מוצרי חלב פתוחים כמו יוגורט וקצפת ניתן לשמור במקרר כשבועיים מיום פתיחת האריזה. חשוב להקפיד על סגירה הדוקה של האריזה על מנת לשמר את הטריות. בדיקת התאריך והמרקם של מוצרי החלב לפני השימוש יבטיחו שהם עדיין טריים ובטוחים לצריכה.

בשר טרי

בשר טרי כמו בשר בקר, הודו או כבש ניתן לשמירה של 3-5 ימים במקרה בטמפרטורה של 2-4 מעלות צלזיוס. חשוב לשמור את הבשר באריזה המקורית ולא לפתוח אותה עד השימוש. בשר טחון יש לצרוך תוך יומיים מרגע טחינתו. אריזות ואקום של בשר ניתן לשמור במקרר עד שבועיים מיום הייצור. בשר מבושל ניתן לקרר ולשמור במקרר עד 4 ימים במיכל אטום. בדיקת צבע הבשר והריח שלו לפני הבישול יכולה לסייע בקביעה האם הבשר עדיין טרי. שמירה נכונה של הבשר תבטיח את טריותו ותמנע התפתחות חיידקים מזיקים.

עוף טרי

עוף טרי כמו חזה עוף, כנפיים או שוקיים ניתן לשמור במקרר 1-2 ימים בטמפרטורה של 2-4 מעלות צלזיוס. מומלץ לשמור את העוף באריזה המקורית או לכסות בניילון נצמד על מנת לשמר לחות. עוף שלם או חצאי עוף ניתן לאחסן 3-5 ימים. עוף מבושל ניתן לקרר ולשמור עד 4 ימים במיכל אטום במקרר. עוף קפוא ניתן לשמור בפריזר עד שנה בטמפרטורה של -18 מעלות צלזיוס. לפני בישול העוף מומלץ לבדוק שהוא לא דביק או בעל ריח חריג שיכול להעיד על קלקול. שמירה נכונה של עוף טרי תבטיח שהוא יישמר טרי ובטוח לצריכה.

דגים טריים

דגים טריים כמו סלמון, דניס או דג ים צריכים להיצרך תוך יום מהקנייה, אך ניתן לשמור אותם בקירור עד יומיים במקסימום. דגים שלמים צריכים להישמר בטמפרטורה של עד 2 מעלות צלזיוס, ופילה דגים עד 1 מעלה צלזיוס. מומלץ לעטוף את הדגים במגבת נייר סופגת לשמירה על לחות. דגים מעושנים יכולים להישמר במקרר עד שבוע. דגים קפואים ניתן לשמור בפריזר עד 6 חודשים בטמפרטורה של -18 מעלות צלזיוס. בשר דגים מבושל אפשר לקרר ולשמור עד 4 ימים. בדיקת ריח חריג או דגים דביקים יכולה להצביע על טריות לקויה.

ירקות

משך השמירה של ירקות טריים משתנה בהתאם לסוג הירק. ככלל אצבע, רוב הירקות ניתנים לשמירה במגירת הירקות במקרר במשך 3-7 ימים. ירקות בעלי עלים ירוקים כמו חסה, תרד וסלק ניתן לשמור 5-7 ימים. ירקות שורש כמו גזר, סלק וכרובית נשמרים עד שבוע. עגבניות, מלפפונים ופלפלים ניתן לשמור במקרר כ-3-5 ימים. בצל ושום נשמרים כשבועיים. כדאי לאחסן ירקות חתוכים בשקיות או מיכלים סגורים כדי לשמר לחות. בדיקת טריות הירקות לפני השימוש על פי מראה, ריח וטקסטורה תבטיח שהם עדיין ראויים לצריכה.

פירות

פירות שלמים כמו תפוחים, אשכוליות ואגסים ניתן לשמור במקרר עד שבוע. תפוחים מאוחסנים בתנאים אופטימליים יכולים להישמר עד חודש. פירות קליפה כמו בננות, אבוקדו ולימון נשמרים כ-5 ימים. פירות יער ואוכמניות כמו תותים, פטל ומשמש ניתן לאחסן 2-3 ימים. פירות חתוכים צריכים להיאכל בהקדם האפשרי. מומלץ לאחסן פירות בשקיות נייר או מיכלים סגורים כדי לשמור על לחות. בדיקת מרקם הפרי וריחו תעיד על טריותו.

ביצים

ביצים ניתן לאחסן במגירת הביצים במקרר במשך 3 עד 5 שבועות מיום ההטלה. ביצים קשות נשמרות לפרק זמן ארוך יותר מביצים חדשות. מומלץ לאחסן את הביצים באריזה המקורית או בתוך מיכל סגור היטב. הטמפרטורה המיטבית לשמירת ביצים היא בין 2-4 מעלות צלזיוס. ביצים מבושלות קלות לשמור במקרר עטופות היטב בניילון נצמד עד שבוע. חשוב לבדוק שהביצים אינן סדוקות או מזוהמות לפני השימוש בהן.

שאריות

שאריות של מזון מבושל כמו אורז, מרקים, ירקות ובשר שנשארו מהארוחה ניתן לשמור במקרר במשך 3 עד 4 ימים. חשוב להעביר את השאריות למיכלים סגורים ואטומים בהקדם האפשרי לאחר הארוחה על מנת למנוע התפתחות חיידקים. מומלץ לסמן על המיכל את תאריך ההכנה כדי לדעת מתי השאריות כבר אינן טריות. שאריות של אוכל שהכיל ביצים או מוצרי חלב רגישים יותר לקלקול וצריכים להיאכל תוך יומיים. בדיקת מרקם, ריח וצבע השאריות לפני חימום מחדש תבטיח שהן עדיין טריות ובטוחות לאכילה.

איך לסדר את המקרר כדי לשמור על האוכל באופן הטוב ביותר?

הנה כמה טיפים לסידור נכון ויעיל של המזון במקרר:

  • מיין את המזון לפי קטגוריות – הפרד בין מוצרי חלב, בשר, ירקות ופירות. שמור כל קטגוריה במדף נפרד למניעת זיהומים צולבים.
  • שים לב לטמפרטורה – מזונות הדורשים קירור מקסימלי כמו בשר ודגים שמור במדף התחתון. ירקות ופירות במגירה התחתונה. מוצרי חלב במדף העליון.
  • הקפד על סדר FIFO – סדר את המוצרים הישנים יותר קדימה, ואת החדשים מאחור. כך תשתמש קודם במזון ה"וותיק".
  • שמור מזון מבושל במיכלים מכוסים – המיכלים ישמרו על טריות וימנעו התפשטות ריחות במקרר.
  • נקז נוזלים באופן קבוע – נוזלים שנטפו מבשר או פירות עלולים לזהם מזונות אחרים או ליצור ריחות.
  • נצל מקום פנוי – השתמש בתאים קטנים לאחסון תבלינים, ממרחים ופריטים קטנים.
  • ארגן מחדש אחת לשבועיים – זרוק מזון רקוב ונקה כתמים. סדר מחדש את המזון ליעילות מקסימלית.

סיכום

כפי שראינו, כל סוגי המזונות הנפוצים במקרר הביתי ניתנים לשמירה למשך מספר ימים עד שבועיים בממוצע בטמפרטורה נכונה. חשוב לבדוק את תאריכי התפוגה ולהקפיד על תנאי אחסון אופטימליים עבור כל סוג מזון – שמירה באריזה מקורית או מיכלים אטומים, טמפרטורה מתאימה בכל מדף ומגירה במקרר, והפרדה בין מוצרים גולמיים למבושלים.

עם זאת, בדיקה חזותית, ריח ומגע ידני של המזון לפני השימוש יכולים לספק אינדיקציה טובה לגבי טריותו, גם אם לא חלף התאריך האחרון לשימוש. שילוב של שמירה נכונה עם בדיקה שגרתית של המזון תבטיח שניהנה ממזון טרי, בטוח ו טעים לאורך זמן מקסימלי.

המאמר מוגש בשיתוף נעמן – אתר כלי האוכל והמטבח הגדול בישראל!

אהתם את הכתבה? מוזמנים להשאיר תגובה:

דילוג לתוכן